Een paar weken op vakantie naar een warm, exotisch oord. In gedachten lig je al tussen twee palmbomen in een hangmat, met een cocktail in je hand. Maar dan blijkt dat je toch nog een paar vaccinaties nodig hebt.

Voor vaccinaties kun je je jezelf natuurlijk prima een half uurtje vermaken in de wachtkamer van de GGD. Maar het kan ook anders: online maak je een afspraak en je ontvangt een arts van thuisvaccinatie.nl op het afgesproken tijdstip thuis.

Jezelf thuis door artsen van thuisvaccinatie.nl laten vaccineren tegen infectieziekten is al sinds 2007 mogelijk, maar sinds een jaar neemt de vraag spectaculair toe. Steeds meer mensen krijgen vaccinaties tegen bijvoorbeeld hepatitis A of DTP in hun luie stoel. Waren het er in 2012 nog ‘slechts’ 12.000, dit jaar vaccineren de artsen van thuisvaccinatie.nl al zo’n 20.000 reizigers op locatie.

Bedrijf: Thuisvaccinatie.nl

Wie: Eigenaar en oprichter Siu-Fung Chan

Product: Vaccinaties en voorlichting over infectieziekten aan huis

Hoe is het idee ontstaan?

"In 2002 heb ik Premeo opgericht, een bedrijf dat gezondheidschecks en medische keuringen aan huis en op bedrijfslocaties uitvoert. In 2009 kwamen we in contact met de huisartsen die thuisvaccinatie.nl hadden opgericht. Ze deden het er bij, naast hun reguliere werk. In dat jaar zijn we gefuseerd."

Hoe werkt het precies? 

"Mensen die op reis gaan, geven via onze website aan naar welk land ze op vakantie gaan. Dan krijgen ze te zien welke vaccinaties ze nodig hebben en wat die kosten. Na het aanmelden ontvangen ze een e-mail met een link naar een vragenlijst. Aan de hand daarvan stellen we een vaccinatie-advies op.

"Onze artsen, tien in vaste dienst en tien freelancers, wonen verspreid over het land. Zij nemen op basis van de ingevulde vragenlijst de benodigde vaccinaties mee. En omdat niet iedereen alle vragen in de vragenlijst begrijpt, neemt de arts de medische- en de vaccinatiegeschiedenis van de patiënt nog een keer met hem of haar door."

Waarom vinden mensen het prettig om thuis gevaccineerd te worden?

"Voor veel mensen is het lastig om naar de GGD te komen. Ze hebben een drukke baan en daardoor weinig tijd. En het is het niet altijd prettig om met kinderen in de wachtkamer te wachten. Thuis vaccineren is een stuk laagdrempeliger. Dat kan 's avonds, voor de televisie bijvoorbeeld. En voor kinderen hebben we een prikdiploma en speciale pleisters."

Hoe verklaar je de grote toename van vaccinaties afgelopen jaar? 

"We hebben voor het eerst contracten met zorgverzekeraars gesloten, met CZ en OHRA. Het helpt enorm als een zorgverzekeraar mensen naar ons doorstuurt. Dat geeft vertrouwen. Ook zijn we het afgelopen jaar via radio en televisie gaan adverteren. Ook dat verklaart de toename van ongeveer tachtig procent dit jaar."

Wat is jullie marktaandeel? 

"Er is geen monitor voor vaccinaties, dus ik weet niet exact wat ons marktaandeel is. Ik denk een paar procent. Tachtig procent van de mensen zal nog steeds naar de GGD gaan. Daar is het aantal vaccinaties afgelopen jaar door de crisis met twintig procent gedaald. Minder mensen gaan op reis naar verre bestemmingen. En daar hebben ze vaak vaccinaties voor nodig."

Waarom rekenen jullie geen voorrijkosten? 

"Onze overheadkosten zijn veel lager dan bijvoorbeeld die van de GGD. We hebben een goedkoop kantoortje in Hoofddorp en onze artsen werken vanuit huis. Dat berekenen we door aan onze klanten.

"Door veel te automatiseren proberen we ook onze administratie tot een minimum te beperken. Een voorbeeld: een gezin dat op vakantie ging, moest tot voor kort voor ieder gezinslid afzonderlijk de gegevens  invullen of kopiëren en plakken. Nu kan dat op één formulier. Dat bespaart ons administratie en is eenvoudiger voor de reiziger. We willen uiteindelijk volledig paperless worden. Binnenkort krijgen al onze artsen ook een iPad. Daarop kunnen ze dan bijvoorbeeld laten zien wat een muskietennet is."

Om die vervolgens dan direct te kunnen verkopen?

"Nu hebben de artsen nog muskietennetten en andere producten bij zich, binnenkort niet meer. We merken dat mensen ze dan toch vaak ergens anders kopen. Soms voor een lagere prijs. Daarom verkopen we ze binnenkort niet meer, maar kunnen de artsen ze wel laten zien op de iPad."

Wat zijn jullie ambities? 

"We willen er graag nog een paar procent marktaandeel bij. En we bekijken of we nog meer medische diensten aan huis kunnen leveren. Dat mag alleen niet ten koste gaan van de kwaliteit en service. Ook kijken we naar het buitenland. Sommige reisorganisaties waar we mee samenwerken, waaronder Koning Aap Reizen, vragen of we onze diensten ook in België en Duitsland in willen zetten. Daarmee zitten we in een luxe positie."

Lees ook:

't Gat in de markt: online marktplaats voor Kappers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl